Europe Today -hankkeen blogissa opiskelijat ja henkilöstö jakavat vaihdon aikaisia tapahtumia ja kokemuksia. Vaihdot kestävät viikosta kahteen viikkoon ja ne toteutetaan lukuvuosina 2018-2020. Projekti on Erasmus+ -ohjelman rahoittama, jonka hallinnoinnista ja toimeenpanosta vastaa kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyönkeskus CIMO.

sunnuntai 24. marraskuuta 2019

Ylä ja alamäkeä

Aika mennyt yllättävän hitaasti täällä Skotlannissa. En tiedä onko se hyvä vai huono asia. Koti-ikävä on kova jo. Anyway, perjantai oli erittäin pitkästyttävä päivä koululla. Aluksi oli pitkät teoria tunnit ja lopuksi kävikin niin, että meille ei ollutkaan tehtäviä tunnille. Opettaja sanoi meille vain "sorry, you can leave now and do something else." Noh otin repun selkään ja menin kuntosalille treenaamaan. Meillä oli 3 tunnin mittainen hyppytunti. Kolme tuntia. Ei terve. Loppu päivä oli todella pitkästyttävä. Koulun jälkeen menin parturiin... Vihdoin. Parturi käynti oli erittäin hyvä ja siitä juoksin takaisin hotellille. Menimme elämäni huonoimpaan aasialaiseen buffettiravintolaan syömään. Tuli paha mieli, oikeasti paha mieli. Siitä sitten takaisin hotellille ja pelikortit käteen.

Tässä lauantailta paikallinen säkkipillimestari

Lauantai olikin kunnon ACTION-PÄIVÄ. Varhaisen aamupalan jälkeen menimme juna-asemalle kohti Edinburghia, Skotlannin pääkaupunkia. Siellä meitä odotti upea vanhanaikainen kulttuurikeskus! Näky oli upea, ihmisiä oli paljon... "Window shoppasimme" n. Tunnin aseman kauppakeskuksessa. En löytänyt mitään erikoista, siitä jatkoimmekin joulumarkkinoille! Markkinat olivat todella hienot, ihmisiä paljon, paljon valoja, paljon kaikkea tekemistä. Olen sen verran pihi persoona, etten halunnut käyttää rahojani yli femman maksaviin makkaroihin/muihin humpuukkeihin. Löysin hienon hatun, erittäin räikeä myssy jolla on silmät. Otin kuvan itsestäni se päässä ja en ostanut sitä. Joulumarkkinoiden jälkeen takaisin kauppakeskukseen... Nostamaan rahaa (hattua varten)... Menin ostamaan hatun, hän maksoi £20 elikkä 24€. Tyyris, mutta tämä kaveri kutsui minua.

Ostoksien jälkeen iskin ylpeenä tämän hatun päähän ja jatkoimme matkaa seuraavaan kohteeseen. Lyhyen matkan aikana 5 ihmistä kehui minun mahtavaa hattua! Ravintolaan päästyämme tarjoilija antoi hatun nimeksi BOB. ON KYLLÄ IHAN BOBIN NÄKÖINEN KAVERI. Ruoka oli erittäin maittavaa, otin 5 skottilaisen tapaksen annoksen. Pääsin siis maistamaan jokaista skottilaista perinne ruokaa. Söin myös muiden jämäruuat, koska olen nälkäinen yksilö

Tapas annos

Erittäin herkullisen ruuan jälkeen suuntasimme Edinburghin linnaa kohti. Ulkona satoi paljon, oli harmaata, oli ankeaa... Onneksi linna piristi mieltäni. Näky oli upea, en ole ennen nähnyt noin hienoa linnaa. Vaatteet olivat litimärkiä, muttei se menoa haitannut. Onneksi minulla oli vaihtovaatteet repussa. Kaikilla muilla oli sateenvarjot, minä en raavaana Suomalaisena sellasia käytä.

Kuva Edinburghin linnasta

Maisema kuvaa linnalta

Kierros kesti kauan, nähtävää oli paljon. Lähdimme linnalta pois ällistyneenä, ainakin minä lähdin. Upea paikka, pakko käydä enemmänkin näissä linnoissa.

Kuva linnasta pimeällä

Upea maisema kuva joulumarkkinoilta.

Tämän kulttuurimatkan jälkeen menimme metsästämään meidän yhtä kolleegaa, hän oli eksynyt. Ihmisiä oli hirveästi ja puhelimet eivät edes toimineet. Etsimme hetken ja löysimme hänet. Äkkiä kuppikuumaa naamariin ja vaatteet kuivumaan. Menimme sen jälkeen odottamaan junaa. Junaan päästyämme matkustajia oli hirveä määrä, kai johtui tuosta joulumarkkioista.
Raskaan päivän jälkeen korttia hetken ja pää tyynyyn. Sunnuntai menikin pelkästään levätessä, nukuin koko päivän